Autobanden codering: dit is wat ze betekenen

Zwart en rond. Voor veel mensen zijn dat de typische kenmerken van autobanden. Maar wanneer je een autoband van wat dichterbij gaat bekijken zie je aan de voorzijde het kenmerkende profiel en aan de zijkant kom je meerdere coderingen tegen. Wat deze coderingen allemaal betekenen leggen wij je graag uit in de blog.autobandencheck autobanden coderingen dit betekenen ze

Waarom staan er coderingen op een band?

Iedere bandenfabrikant vermeld bij het produceren van een type band diverse coderingen, ook wel markeringen genoemd, op de zijkant (wang) van de band. Deze markeringen spelen een belangrijke rol wanneer je nieuwe banden op je wielen wit laten monteren. Wanneer je nieuwe banden aankoopt wil je natuurlijk wel dat de banden zorgen voor veiligheid en goede rijprestaties op de weg. Het enigszins begrijpen van de autobandencoderingen dragen bij aan het maken van de juiste keus.

Merk en type band

Het meest opvallende op de wang (zijkant) van een band is de merknaam en het type, dit staat vaak het grootst vermeld. Er zijn diverse merken op de markt, van A-merk tot aan Budget merken. In onze blog: “Welke merken autobanden zijn er?” lees je meer over de verschillende merken en categorieën.

De maat van de band

Het belangrijkste gegeven dat op de zijkant van een band staat is de bandenmaat. Wanneer je nieuwe banden gaat kopen is het noodzaak om je bandenmaat te weten. Niet iedere band kan namelijk zomaar onder iedere auto. De bandenmaat wordt vermeld aan de hand van een aantal cijfers en letters, zoals bijvoorbeeld: 205/55R16 94V

  1. Bandbreedte in millimetersautobandencoderingen dit betekenen ze autobandencheck
  2. Bandhoogte (de verhouding tot de breedte in percentage uitgedrukt)
  3. De bandopbouw of constructie. De R staat hier voor Radiaal. Radiaalbanden komen het meeste voor.
  4. De inchmaat, oftewel de velgdiameter in inches
  5. Draagvermogen (ook wel belastingindex of loadindex genoemd). Het geeft het maximale gewicht aan dat een band mag dragen.
  6. Snelheidscodering (ook wel speedindex of snelheidsindex genoemd). Deze geeft aan wat de maximale snelheid is die er met de band gereden mag worden.

Overige autobanden coderingen

Naast de eerder vernoemde coderingen kunnen er ook nog andere coderingen op de zijkant van een band staan. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende coderingen met hun betekenis.

Codering Betekenis
DOT De DOT-code geeft de productiedatum weer. De code 1020 betekent dat de band in de 10e week van 2020 is geproduceerd.
EL of  XL Extra Load. Dit betekent dat de banden verstevigd zijn en daardoor over meer draagvermogen beschikken
RF, RFD Reinforced. Banden met deze code zijn versterkt en kunnen daardoor over meer draagvermogen beschikken.
M+S MUD & SNOW. Dit kom je vaak tegen op winter- of allseasonbanden. Let op, het is geen erkende aanduiding voor winterbanden.
LI Loadindex, oftewel het draagvermogen van de band.
SI Speedindex, oftewel de snelheidsaanduiding van de band.
ROF Run on Flat. Deze aanduiding (van Goodyear en Dunlop) geeft aan dat je bij een lekke band nog een x aantal kilometers kunt doorrijden.
RFT Runflat band. Bij een lekke band kun je nog een x aantal kilometers rijden met deze band.
SSR Self Supporting Runflat. Continentel gebruikt deze aanduiding om aan te geven dat je bij een lekke band nog een x aantal kilometers kunt doorrijden.
ZP Zero Pressure. Dit zijn runflat banden van Michelin. Met deze banden kun je bij een lekke band nog een x aantal kilometers doorrijden.
RF, RFP, RIB, RPB Een band met velg(rand)beschermer
T Spare Tyre. Een reserveband.

Naast de algemene coderingen wordt er ook gebruik gemaakt van coderingen specifiek voor een bepaald automerk. 

Alles over onderhoud & vervanging van autobanden

Wil je nog beter op de hoogte zijn over het onderhouden van je autobanden? Download dan nu gratis onze complete gids!

New call-to-action